uśmiechnięte dziecko

To, że rodzice chcą dla swoich pociech jak najlepiej jest oczywiste. Ale co zrobić kiedy dziecku stresuje się i wątpi w swoje umiejętności, pomimo godzin spędzonych na treningach? Jak je postawić na nogi?

Nie ma nic gorszego niż obserwować jak dziecko jest przygnębione, sfrustrowane i smutne. Wtedy rodzicowi pęka serce. Chce się coś zrobić. Ale co zrobić, jeżeli ten nastrój jest spowodowany niepowodzeniami sportowymi? Jeżeli dziecko przychodzi i mówi „tyle trenuję, tyle robię, dlaczego to nie ja wygrywam”. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak mu pomóc?

5 KROKÓW DO PODNIESIENIA SWOICH UMIEJĘTNOŚCI

1. Cierpliwość.

Treningi – to podczas nich dziecko rozwija się ruchowo, mentalnie, koordynacyjne.  Podczas nich doprecyzowywane są lepsze strony i ćwiczone słabsze. Jeżeli podczas treningu wszystko wychodzi to podczas meczu też wyjdzie, pod warunkiem, że nie będzie presji na wynik. On przyjdzie z czasem.

Nie da się osiągnąć sukcesu bez pracy, ale nie można też zamęczać dziecka treningami – słuchaj trenera, Ty jako rodzic, chcesz dla dziecka najlepiej, ale on jest w stanie obiektywnie osądzić czy w danym momencie potrzebna jest większa ilość treningów, czy też przerwa od nich. Podstawa to cierpliwość, nie przyspieszanie, ani niewymuszanie niczego.

2. Pozytywne myślenie.

Jeżeli jesteśmy zadowoleni, atmosfera w drużynie (dziecko, rodzic, trener) jest dobra, to zaangażowanie małego zawodnika będzie większe niż w przypadku, kiedy atmosfera będzie napięta. Dziecko będzie mogło się skoncentrować na swoich celach, a nie myśleć o tym, dlaczego dorośli się kłócą.

Negatywne myśli dorosłych przekładają się na zawodników, którzy stają się sceptyczni, zaczynają wątpić oraz tracą energię, którą mogliby wykorzystać do treningów. Warto wtedy przypomnieć dziecku co mu się tak podoba w tym sporcie, dlaczego tak lubi to robić i skierować jego uwagę na pozytywne myśli. Trzeba dziecko obserwować czy nie ma jakiegoś problemu.

3. Skupienie na celu.

Codzienne treningi sportowe, mentalne jak i ogólnorozwojowe składają się na dyspozycję i formę dziecka. Praca włożona przez młodego zawodnika w okresie przygotowawczym przekłada się na dyspozycję podczas zawodów.

Jako cel warto jest na początku ustawić przełamanie słabości, rozwój czy zrealizowanie założeń. A w efekcie końcowym może się okazać, że pozytywna realizacja założenia sprawi dziecku i wam większą radość niż zwycięstwo.

4. Koncentracja na tym co jest tu i teraz.

Dużą satysfakcję sprawia zwycięstwo z mocnym przeciwnikiem, ale jeszcze większą zaprezentowanie swoich umiejętności. Przed ważnym pojedynkiem warto skupić się na tym co się dzieje w danym momencie, negatywne emocje przełożyć na energię do działania.

Małe dziecko z reguły w siebie wątpi. Dlatego w ważnym momencie nie można myśleć o tym co było, o porażkach czy nieudanych próbach. Trzeba przekierować uwagę dziecka na to, że ćwiczyło te schematy wiele razy i jest dobrze przygotowane do zmagań.

W danym momencie trzeba się skoncentrować na tym, aby teraz podczas meczu zrobić dokładnie to samo co na treningach. A reszta przyjdzie sama. Jako rodzic powinieneś wiedzieć jak zapewnić dziecku przestrzeń, w której może ono rozwijać swoją zdolność do koncentracji. Możesz dowiedzieć się jak to zrobić w naszym kursie 6 Zasad Wspierającego Rodzica.

5. Gotowość.

Moment rywalizacji nie jest łatwy ani w sportach indywidualnych, ani w sportach drużynowych. W momencie w którym zmaganie się rozpoczyna pojawia się natłok myśli, które czasami paraliżują. Napięcie i negatywne myśli na pewno nie pomogą w pozytywnym rozstrzygnięciu.

Dobrym pomysłem jest pomóc dziecku wypracować jego własne sportowe rytuały. Możesz o tym przeczytać we wcześniejszym artykule Sportowe rytuały – ich znaczenie powinien znać każdy rodzic. Takie rytuały są bardzo pomocne w momencie, gdy pojawiają się duże emocje. Dlatego warto wesprzeć dziecko w ich wypracowaniu.

Wnioski?

Więź między dzieckiem, a rodzicami jest bardzo duża, dlatego nastawienie i sposób myślenia dziecka jest mocno związany z postawą rodziców. Dzieci słuchają i obserwują, więc jeżeli wy będziecie pozytywnie nastawieni to jest duża szansa, że wasze pociechy również będą. Jeżeli będziecie im powtarzali, że dadzą radę i że macie pewność, że są dobrze przygotowani to oni również zaczną w to wierzyć.

Wbrew pozorom bardzo dużo zależy od was, na waszej opinii maluchom zależy najbardziej, to wy jesteście ich wzorami, obrońcami i przewodnikami, dlatego też tak wiele zależy od waszej postawy, czy się boicie o powodzenie czy jesteście o nim przekonani.

Rozmawiajcie ze sztabem szkoleniowym, jak czegoś nie wiecie – pytajcie – trenerzy na pewno wam chętnie pomogą. W końcu jesteście drużyną, a wszystkim wam zależy na końcowym wyniku. Uważajcie tylko, aby nie wchodzić w rolę trenera, bo to nigdy nie będzie korzystne dla dziecka.

Zapraszamy również wszystkich rodziców, którzy chcieliby jeszcze bardziej wesprzeć swoje dziecko, do zapisania się na nasz kurs online 6 Zasad Wspierającego Rodzica.. W kursie tym otrzymasz praktyczne ćwiczenia, które możesz wykonać wspólnie ze swoim dzieckiem. Te 6 zasad może na zawsze zmienić Twoje podejście do sportu. Wierzymy, że każdy rodzic powinien je znać.

Pozdrawiamy,

Aleksandra Pogorzelska i Paweł Habrat.


Wszystkich rodziców zapraszamy również na naszego Facebooka: dzieckoisport.pl – blog dla rodziców